Isnin, 20 Julai 2015

ADAB PENUNTUT ILMU




ADAB PENUNTUT ILMU
Syeikh Muhammad Fuad bin Kamaludin Al-Maliki As-Sanusi berkata :
"Junjunglah adab dan akhlak yang terpuji dalam menuntut ilmu kerana manfaatilmu itu bergantung kepada sebesar mana adabmu terhadap ilmu dan guru.
Jangan rasa terhina bila kamu belajar ilmu agama, tetapi sebenarnya ketahuilah ianya amat tinggi di sisi Allah SWT".

ADAB MENUNTUT ILMU
Imam al-Ghazali rahimahullahu ta'ala menitipkan di dalam kitabnya iaitu Ihya' Ulumuddin.
Antara akhlak atau adab menuntut ilmu yang perlu dijaga dan dititikberatkan ialah hendaklah murid yang baru belajar menjaga dirinya daripada belajar ilmu yang diperselisihkan oleh kebanyakan ulama' iaitu permasalahan khilafiyyah.
Ini kerana ia akan menjadikan murid tersebut bingung, hairan dan tidak akan terhasil faedah kepadanya. Bahkan ia akan menyusahkan hati murid kerana tidak tahu untuk berpegang dengan pendapat yang mana.
Justeru, hendaklah murid yang mubtadi' iaitu yang diperingkat asas, mempelajari ilmu yang menenangkan hatinya untuk melakukan sesuatu ibadah.

ADAB MENUNTUT ILMU
[NIAT]
"Jika antum ingin mencari ilmu hanya kerana ingin berdebat dan berbantah-bantahan, maka keluarlah daripada majlis ini. Beristighfarlah. Perbetulkan niatmu. Kemudian masuklah semula jika niatmu sudah murni. Niat yang murni itu sudah cukup untuk membuatkan antum membawa pulang segunung ilmu dan keberkatan".

Syeikh Muhammad Fuad Kamaludin Al-Maliki As-Sanusi berkata :
"Saya seboleh-bolehnya mengamalkan pendekatan ahli sufi iaitu menganggap orang tua lebih hebat kerana mempunyai banyak ilmu dan amal,
orang muda lebih hebat kerana tidak banyak melakukan dosa berbanding orang yang lebih berusia,
dan orang jahil lebih beruntung kerana mereka melakukan maksiat kerana tidak berilmu berbanding orang yang berilmu tetapi masih melakukan maksiat".

Syeikh Muhammad Fuad bin Kamaludin Al-Maliki As-Sanusi berkata :
"Kalaulah Al-Quran boleh membimbing kita, kalaulah kitab hadis boleh membimbing kita, maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam tidak risau dengan kematian para ulama'. Tetapi sebaliknya, Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam telah memberitahu betapa bimbangnya Baginda sallallahu 'alaihi wasallam apabila berlakunya kematian para ulama' kerana ilmu diambil dari ulama'. Bukan dari kitab. Kitab hanya wasilah sahaja".





Guru pesan "budak pondok nak dapat ilmu kena banyak bersabar, tak semesti belajar hari ini boleh faham.
Jika sampai masa Allah akan bukakan pintu kefahaman. Tugas guru hanya mengajar, Allah yang memberi faham"











Pepatah arab ada menyebut ;
العلم في الصدور لا في السطور
"Ilmu itu di dada bukan di lembaran-lembaran kertas"
Hakikat ilmu itu diambil daripada dada para
ulama' bukan hanya melalui buku dan internet.
Inilah tradisi ilmu islam yang tidak diikuti oleh golongan wahabi sehingga membawa mereka ke lembah kesesatan dan kehinaan..
Sabda Nabi SAW riwayat Imam Bukhari ;
إن الله لا يقبض العلم انتزاعا ينتزعه من العباد ولكن يقبض العلم بقبض العلماء حتى إذا لم يبق عالما اتخذ الناس رءوسا جهالا فسئلوا فأفتوا بغير علم فضلوا وأضلوا
"Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu secara menarik dari dada seseorang hamba akan tetapi Allah mencabut ilmu dengan mematikan para ulama' sehingga tiada lagi orang alim (Kemudian) manusia menjadikan orang-orang yang jahil sebagai ketua maka mereka ditanya dan mereka berfatwa tanpa ilmu maka mereka telah sesat dan menyesatkan".
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
Semoga Allah memilih kita untuk bersama para ulama' dan menjauhi golongan yang biadap terhadap ulama'..



















Tiada ulasan:

Catat Ulasan