Jumaat, 17 Oktober 2014

Tuan Guru Hj. Nor Bot رحمه الله




Ulama Kelantan: Tuan Guru Hj. Nor Bot رحمه الله

Tuan Guru Hj. Muhammad Nor bin Hj. ‘Abdullah lahir pada tahun 1904M (berdasarkan rekod kad pengenalan beliau). Beliau berkata tentang tarikh kelahiran beliau: Saya tidak tahu dengan benar (tepat) pada tahun berapa saya dilahirkan. Yang saya ingat ialah pada masa Musuh Tok Janggut itu saya sudah berusia 10 tahun”. – peristiwa Musuh Tok Janggut berlaku pada bulan Aril dan Mei 1915M.

Guru-guru beliau:

1 – Tuan Guru Hj Utsman bin Abu Bakar, Kg Chenderong Tuah, berhampiran Kadok. Di pondok ini beliau belajar Mutammimah, Bidayatul Hidayah, ad-Durrus Tsamin, Sullam al-Mubtadi, Matla al-Badrain dan Furu al-Masail. Selama memondok disini beliau menghafal matan al-Ajrumiyyah dan Alfiyyah Ibn Malik
2 – Mahaguru Tok Kenali. Belajar Mukhtasar (Jiddan), Syeikh Khalid, Mutammimah, Azhari, Qatrun Nada, Syuzur az-Zahab, Syafiah (imu Shorof) dan lain-lain.
3 – Tuan Guru Hj Yaakob Legor. Belajar Jalalain,al-Asymuni, Fathul Wahhab, Kifayatul ‘Awwam, Hudhudi dan Dusuqi.

10 tahun beliau berguru kepada Tok Kenali dan Tuan Guru Hj. Yaakub Legor. Kemudian beliau berangkat ke Makkah dan bermukim di sana selama 11 tahun untuk menuntut ilmu. Antara guru beliau di Makkah:

1 – Syeikh ‘Abdul Qadir bin Shobir al-Mandaili (Syeikh Qadir Tua) ~ belajar tafsir
2 – Syeikh Salim al-Indonisi – falak
3 – Syeikh Yusuf Jambi – falak
4 – Syeikh Sa’id al-Yamani ~ fiqih
5 – Syeikh ‘Ali al-Maliki ~ fiqih
6 – Syeikh ‘Umar Bajunid – fiqih
7 – Syeikh ‘Umar Hamdan al-Mahrisi ~ hadits, mustholah hadits dan ushul fiqih
8 – Syeikh ‘Isa Rawwas ~ ushul fiqih dan hadits
9 – Syeikh Ibrahim Sudan ~ qiraat
10 – Maulana Hasan India ~ Muwattho`
11 – Syeikh ‘Abdullah Bukhari ~ Mantiq

Antara teman beliau di Makkah adalah Tuan Guru Hj ‘Abdurrahman Dala dan Tuan Guru Hj Hasan Mak Enggol.

Sekembali dari Makkah, maka beliau dijadikan menantu oleh Tuan Guru Hj ‘Abdullah Thahir Bunot Payong. Dan beliau mengajar di mertua beliau. Kitab yang diajar: Jam al-Jawami`, Tahrir, Fathul Wahhab, Bajuri, Idhoh al-Mubham, Jalalain, kitab hadits at-Tirmidhi dan lain-lain.

Beliau kemudiannya membuka pondok sendiri di Bot. Beliau adalah seorang ulama yang pakar dalam ushul fiqih, fiqih dan tasawwuf.

Murid-murid beliau, antaranya: Dato’ hj Hasbullah, TG Hj Abdurrahman Sg Durian, Hj Harun Pauh Lima (kalau tidak silap, beliau menceritakan kepada al-fagir, bahwa beliau khidmat dengan TG Hj Nor Bot selama 18 tahun) dan lain-lain.

Tuan Guru Hj Nor Bot meninggal dunia pada lebih kurang jam 5 petang, hari Ahad, tanggal 25 Disember 1994 pada usia 90 tahun. Dimakamkan di Kg Bot, Kelantan. ~ al-Faatihah.

sekian dari
abu zahrah al-qadahi

Rujukan/sumber: Tokoh-tokoh Ulama Semenanjung Melayu (2)


Sumber dari Facebook:
Jom Kenali Ulama Kita dan Karya Mereka


Tiada ulasan:

Catat Ulasan